torsdag 27 januari 2011

London Baby!




Londonresan är nu bokad till den 1 juni!

Dessutom blir den utan barn och det kan vara skönt att få smygstarta sommarlovet lite. Åh, vad jag längtar till att beta av min bästa-saker-att-göra-lista. Boende blir i Notting Hill som jag verkligen gillar och känner mig hemma i!

Här kommer lite Londontips från mig:
Gå till Wholefood Store vid Kensington High Street, köp maffiga muffinsar, rykande färsk focaccia och fruktsallad och ha picnic i Kensington Gardens.

Strosa runt på Portobello Road, speciellt på fredagar när det är lite marknad, men inte så man inte kommer fram som det kan vara på lördagarna. Speciellt ska man hålla utkik efter tunikaförsäljarna på gatan. Där kan man fynda om man jämför med priserna i butikerna som kantar gatan. Jag är väldigt svag för den vintage/boho-chicstil som dyker upp här och där i den delen av Notting Hill.

På Portobello ligger också den coola biografen Electric. Där inne sitter man i stora lädersäten och kan köpa mat/vin eller fika i baren. Avslappnad och skön stämning, och dessutom ett urval av bra film.

Jag hoppas också hinna till Camden Market. Förra året tog jag båt dit från Little Venice, men det är klart billigare att ta sig dit landvägen. Där är det underbart att bara gå och titta på alla möjliga och omöjliga saker i detta härliga gytter. Har bara upplevt det med barnvagn än så länge, vilket var lätt stressigt så den här gången ska det bli skönt att bara kunna strosa runt.

Ett annat härligt strosarställe är South Bank där promenaden utmed Themsen kan resultera i ett besök på Tate Modern. Här finns ett mysigt folkliv utmed promenaden och här är givet att sitta och fika ute om vädret tillåter.

Inte heller får man glömma Pret-a-manger som finns här och där. Jag tycker att de har det absolut godaste kaffet i stan och fräsch mat som wraps med anka i hoisinsås. Som ett stort plus finns här ett stort utbud av blandade granolabars, varav Rolls Roycen heter Lovebar. En syndig smakupplevelse innehållande mörk choklad, fudge, pistagenötter och ett antal olika frön. Går nästan inte att låta bli!

Om man vill ägna sig åt budgetshopping (ska lägga upp en strategi för detta när det närmar sig) ska man ta sig till Primark som finns på Oxford Street eller vid Hammersmith. Det är sjukt mycket folk nere på stan, men priserna kan vara värda att ta en runda för. De har allt, jag har jättemycket kläder därifrån och massa accessoarer. Jag brukar handla på mig när jag väl kommer dit, därav att många av mina darlings kommer från just London.

Jag kan också passa på att att slå ett slag för Westbourne Grove och närliggande områden (där f.ö Håkan Nesser bor). Huvudgatan kan man följa från Portobello Road och ned till Bayswater. Där finns det många ganska fina affärer som är roliga att titta i.

Utmed Westbourne Grove finns också Kahns (indisk restaurang) med världens godaste Chicken Tikka Masala. Kul ställe att äta på och full rulle! Gillar avhämtningen bäst och den kommer garantera att rendera ett besök.

Så om någon har vägarna förbi är det bara att välja lämpligt smultronställe och göra det till sitt eget. Hur jag ska hinna med allt detta på fyra dagar återstår att se, men vill man så går det!

1 kommentar: