måndag 17 januari 2011

Inspiration




Jag funderar mycket på vad som egentligen har fått det att bli som det är. Alltså att konsumtion spelar så stor roll i folks liv. Och hur det har blivit så att mycket av det vi äger har blivit ett sätt för oss att säga något om oss själva. Att vi många gånger mer eller mindre går runt som våra egna varumärken. För att försöka ta reda på ännu mer om mekanismerna som driver detta i kombination med den estetiska aspekten har jag insett att lättsam utbildning i frågan är nödvändig. Jag har därför införskaffat en snygg coffetablebok om modet genom 150 år som borde bringa ljus över historien och ge en bakgrund till vad kända designers då och nu hade och har för tankar bakom sitt arbete. Om inte annat kommer jag med lätthet att hänga med i svängarna i nästa säsong av "Top Model". En annan inspirationskälla är Coco Chanel som hon portätteras i filmen med samma namn. Inte bara har "hon" gjort min favoritdoft alla kategorier - "Mademoiselle". Hennes historia är otroligt fängslande. Hon var en kvinna som gick sina egna vägar och vägrade att binda sig vid en man så länge hon inte kunde stå på egna ben i deras förhållande. När hon väl hittade honom blev deras kärlek omöjligt på grund av en rad orsaker. I hennes karriär, som inehöll två världskrig, var man tvungen att använda sig av det som fanns till hands och skapa det man kunde. Samma princip borde gälla nu, skillnaden är bara att då fanns inget annat till hands - nu finns det för mycket av allt och trenderna kommer och går alldeles för fort. Samtidigt behövs naturligtvis konsumtion i vissa mått ur en ekonomisk synvinkel. Det hela känns aningen paradoxalt men det ska bli jättekul att försöka ta reda på orsakerna till att jag (och ganska många med mig) har blivit så konsumtionsfixerade. Jag har också för avsikt att med den takt jag mäktar med också ta mig igenom svt:s satsning "konsumtionsveckan" som innehöll en rad dokumentärer i ämnet. Tills dess: Viva Coco!

1 kommentar:

  1. Hej! Jag följer med projektet med spänning!
    /Jonas
    PS: Dela upp texterna i flera stycken så blir det lättare att läsa.

    SvaraRadera