lördag 12 februari 2011

Shoppingrunda?



Vad gör man med en hel lördag då solen skiner och man har betat av dagens stora måsten. Jo, tar en promenad ned på stan för att utföra några enkla ärenden. Igår var det en alldeles för stressig morgon och jag förlorade snöpligt mina underbara vintervantar på en buss så jag fick gå utan i snöstormen. Det var kallt! Alltså stod ett par nya på nödvändighetslistan - det känns trots allt inte som om vintern är på väg att ge upp. Och frysa vill jag inte göra om jag kan undvika det.

Enkelt nog tänkte jag kila in och köpa exakt likadana som jag tappat, men så lätt ska man inte tro att saker går, de fanns såklart inte kvar och jag fick leta runt innan jag hittade ett bra substitut. Under tiden hann jag in och ut i en hel del affärer. Jag kom på mig själv att filtrera bort alla halva-reaprisskyltar för att inte frestas, men kunde inte låta bli att titta runt lite. Speciellt på H&M där de hade en avdelning med Sustainable Shopping. Två av mina favoritord! Kanske dessutom med synergieffekt skrivna tillsammans. Och faktiskt har jag inga förbud mot att titta och låta mig inspireras av det som är fint! Men inget onödigt inhandlades, något som hade varit en självklarhet i samma situation för några månader sedan. Så även om jag fortfarande måste passa på mig själv ute i affärerna går det riktigt bra och jag känner mig inte det minsta tilltufsad i min identitet!

Det är möjligt att jag i ett senare skede faktiskt kommer att köpa kläder som tillerkats med hänsyn till miljö, arbetsförhållanden och re-use. Jag har till exempel köpt en vårjacka till min dotter som är gjord av gamla PET-flaskor och med foder från överskott från textilfabriker. Den är både vind-och vattentät och riktigt snygg och det tycker jag känns jättebra!

Bästa klippet den här helgen var dock det tackkort jag fick från Bröstcancerfonden för min gåva. Det värmde och gjorde nytta på samma gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar