lördag 5 februari 2011

Försiktigt spirande vårkänslor




Det går inte att stå emot att de mörkaste dagarna faktiskt är över och att det till och med är barmark här och där. Det känns som en stor lättnad för en så stark förespråkare för våren och sommaren som jag. Det avspeglas också lite i hur jag har klätt mig under veckan. Faktum är att jag fortfarande inte behövt använda något två gånger. Kanske tar jag ut en och annan vårkänlsa i förskott när jag delvis söker mig till de ljusare pastellerna i min garderob.

Det hade varit högst otänkbart för bara några år sedan. Att jag skulle ha rosa kändes inte rimligt. Utom möjligen någon dag på sommaren när jag var brun och kunde bära upp det. Tack vare att jag har slopat gamla principer under de senaste åren - jag bytte ut nästan allt i min garderob efter att jag fått barn- har jag en relativt ny och ganska bred samling kläder.

Sent omsider har jag mer och mer insett vad jag passar i och vad jag gillar att ha på mig, även om jag har vissa udda fåglar och “engångsplagg” som kräver sina speciella tillfällen för att plockas fram. Förut hade jag som filosofi att om något passade mig i stil och utformning så köpte jag det, vilket ju var hemskt bra för antalet kläder hos mig. Förra hösten gjorde jag ett experiment om överflöd och bestämde mig för att kategorisera och räkna antalet kläder. Resultatet kommer jag aldrig dela med mig av för det skulle sätta hela min trovärdighet som förespråkare för hållbar utveckling på spel.

Men jag kan säga så mycket som att om man jämför med vad man behöver (när man dessutom har tvättmaskin i lägenheten) ligger jag klart i överkant. Vilket också bevisas i och med att jag under fyra veckor inte behövt ha samma outfit två dagar. Jag vet inte hur mycket kläder som är “normalt” att ha. Kanske är jag inte värre än alla andra, men det spelar hur som helst ingen roll. Någon gång är det dags att vakna upp och orka ta sitt ansvar. För min del är det nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar